I fredags var jag på ett frukostmöte som diskuterade marknadsföring genom CSR (Coporate Social Responsibility). Detta är verkligen ett begrepp som kan tolkas på olika sätt. För vissa personer och företag betyder det att göra en samhällsinsats förutom vad företaget i sig kan bidra med. Medan andra anser att ett väl fungerande företag i sig är CSR, då det skapar arbetstillfällen och en aktiv arbetsmarknad i samhället de befinner sig i.
Vad som är rätt och fel i detta kan nog ingen riktigt säga. Det är en tolkningsfråga. Men framförallt tror jag att om det skall fungera i marknadsföringssyfte bör man som företagare vara klar över vad kunderna tänker sig när det gäller uttrycket CSR...
En annan problematik kring CSR är hur mycket företaget faktiskt skall använda sig av det i sin marknadsföring. En del hävdar att eftersom det är en typ av välgörenhet är det inget som skall kommuniceras väldigt aktivt. Men då det trots allt skall vara en del av ett företags varumärke finns det ett behov och en nödvändighet att kommunicera CSR på något vis.
CSR är kanske ett uttryck som kunden i sig inte har koll på, men eftersom det är ett så brett begrepp behövs det delas upp och på så vis blir det lättare både för företagen och kunderna att se. Framförallt vilka delar i CSR som uppskattas och vilka som förbises. Dessutom försvinner behovet av att företag skall arbeta med CSR när ekonomin dalar. Så frågan är hur mycket plus genererar egentligen ett företags CSR-arbeta? Kanske påverkar det inte nämnvärt, merän samvetet hos företagen...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar